Het Financieele Dagblad en de limieten van de free publicity
Wil je dat de media je verhaal 100% weergeven zoals je het zelf in je hoofd hebt?
Koop dan advertentieruimte. Als je een persbericht uitzendt, dan staat het de journalist vrij er zijn ding mee te doen. Zo klinken al jaren mijn sussende woorden, als een misnoegde klant komt klagen dat de krant het ‘verkeerd’ begrepen en geschreven heeft. Totdat het jezelf overkomt, natuurlijk…
Misnoegd was ik niet helemaal, maar eerlijk is eerlijk: helemaal happy was ik toch ook niet met de titel die het FD boven het artikel over mijn geesteskind “Guinguettes à gogo” had gezet. Als Vlaming vind ik namelijk dat het woord ‘kroeg’ bij een ‘guinguette’ past als een tang op een varken. Het roept bij mij het beeld op van een lallende en brallende menigte in een derderangs café dat stinkt naar verschraald bier🍺 🍺 🍺 🍺. Het heeft in mijn ogen dan ook niets van doen met een meer fijnbesnaarde, cultureel verantwoorde zomerbar op het idyllische Franse platteland 🇫🇷 🌳 ☀️ 🎶. Terwijl een kroeg voor de recht voor de raapse Nederlander gewoon een café of bar is. Punt uit. Het zal allemaal wel aan de volksaard liggen, zoals ze op deze website proberen uit te leggen
https://lnkd.in/eX_vMaBB 😉
Het is ook helemaal niet zeker dat de titel uit de koker van de journalist kwam. Misschien was het wel weer de eindredacteur die vanuit de coulissen wilde scoren met een wat wildere titel. Dat heeft hij of zij trouwens prima gedaan, want ondanks mijn eerste bedenkingen, gaf dit artikel de verkoop van het boek weer een nieuw duwtje in de rug. Als het zo verder gaat, reizen er deze zomer meer Hollanders dan Belgen met mijn boek rond...